Friday, July 1, 2011

Mari Menderma Darah

Assalamualaikum & Ahnyounghaseyo all....

Agak lama menyepikan diri dari menghupdate... agak kebizian skit mggu ni, biasa la month end . Mcm ni la rutin aku every month... Lagipn smlm should have goodnight sleep since today aku menderma darah wat ke-3 kali. Event derma darah ni wat kat opis aku, hopefully sihat la smpi blk rumah nti.

My click sibuk mengatakan mitos tentang menderma darah akan menyebabkan berat badan naik. Hmm aku tau sal tu mmg ada kebenaran nye pn... Hehe by my pass experience . Tapi aku menderma ikhlas hope dpt menolong org lain yg memerlukan . Mana la tau satu hari nti aku jugak memerlukan darah orang lain.

Darah aku type O penderma universal . Ok skrg nak cerita pengalaman aku sbg penderma darah . Memula derma @ Uni time & after that last year ... hehehe (aku bkn penderma tegar) . Masa tu takut giler mengigil2 jgk tapi aku beranikan diri & berjaya mengatasi rasa takut tu. Memula kita kena isi form then check up berat , tinggi , hemoglobin & zat besi . Time ni jari dicucuk untuk ambil sampel .. mcm bila jari tangan kita luka terkena pisau. Aku paling x suka part ni . Then jumpa doktor yg bertugas dia akan tanya kita soklan tentang keadaan kesihatan & check blood pressure.

Bila kita dah layak menderma kita akan disuruh duduk di kerusi sebelum nurse akan dtg bwk peralatan . Nurse akan letak ubat bius , then lengan kita dipam (nak cari urat) . Then dia akan cucuk dengan jarum , masukkan wayar untuk alirkan darah. Satu tiub diambil untuk blood test , then yg lain nyer akan msk dlm beg darah yg disediakan. Jumlah darah yang diambil samaada 350ml,400ml or 450ml. After siap ambik darah kita akan disuruh rehat sebentar (x boley trs bngn) .

Kali ni darah aku diambil 450ml plg bnyk sepanjang 3 kali menderma . So darah aku tu akan disimpan di Bank Simpanan Pusat Darah Negara . Entry aku tentang process menderma tu mungkin x berapa complete hehe sbb nama peralatan aku x tau & aku x tengok time nurse cucuk lengan aku (tak sanggup). So kepada yg layak menderma & sihat sila2lah menderma untuk membantu org yg memerlukan . Mungkin darah yg diambil tu mampu menyelamatkan satu nyawa . Next entry aku akan post sal persediaan,kebaikan derma darah&mitos2 & sewaktu dgnnyer.

(ps: skrg ni tangan kanan aku masih lenguh , x dpt nak menaip laju.. mintak maap la bos ... aku nak blk awal hr ni nak dptkan rehat yg secukupnyer)

No comments:

Post a Comment