Sunday, August 14, 2011

Diari 13&14 Ramadan 1432H

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Seperti yg dirancang this weekend aku balik kampong lagik berbuka with my beloved family mak,ayah & adik . Aku x balik awal mcm last week since nak gi cosway dibandar Raub beli beberapa barang & becoz senang sikit nak angkut dari bawak mai from KL.

Sesampai dirumah terus nampak dua longgokan batu seperti yg dimention my adik dilaman rumah. Kena banyak guna tenaga nak ratakan batu tersebut. Depa (my adik,mak&ayah) dah wat sikit pepagi tadi then sambung ngecat. Actually batu-batuan tersebut dah lama diorder & mintak dihantar b4 ramadan, tapi dibulan posa ni baru sampai. Nak tak nak kena la jugak wat . Batu-batuan tersebut cantik2 fresh from kuari .


Banyak batu2 ni bape tan tah

Since aku pun sampai dah tgh hari x wat la kan keja ratakan batu tersebut. Bulan posa weh tambah lagi cuaca panas terik… Jln2 sekitar rumah jap tengok progress pokok ditanam last week semua ok tapi pokok lemon tu x tahu gi leh survive ke tak. Nampak kat rumah jiran belakang rumah pasangan somi isteri warga indon tgh bertungkus lumus keja wat bilik air dibawah panas terik dibulan posa . Tabah & kuat depa nih, cari rezeki halal .


Menyahut Seruan Gomen Kempen Kibarkan Jalur Gemilang

Saturday for iftar kami masak biasa2 je bubuk lambuk, kari ikan (fav ayah) , karipap. Siap2 masak dah kul 6.30 so x sempat la aku & adik nak round2 kampung naik moto. Huhu takpe next week insyaallah balik lagi & mesti nak cari masa ronda2 kampung.



Ahad sesudah subuh kami pun turun untuk keja contract buruh kasar ratakan batu-batuan tersebut . Turun awal coz b4 cuaca panas. Aku tlg tolak keta sorong with batu, my adik ratakan batu & my ayah kumpulkan batu masuk dlm keta sorong(yg ni guna plg bnyk tenaga) . Aku de try jugak tapi x larat tolong tolak kan boleh la. So akhirnya kami berjaya abihkan satu longgokan batu tersebut. So instead of my halaman rumah jadi go green rayo nih jadi berbatuan lak. Reason laman ditambak batu tu bcoz of kalau hujan jadi becak x bagus la kan. Nanti pas2 ni akan letak pasir pulak untuk bagi rumput tu tumbuh semula .


My mak & dad tengah ratakan batu2 tersebut, gambo aku x de la mamarazi tgh ambik gambo.



My mak bekal kan aku makanan for iftar ayam goreng masak blackpepper, jelantah timun, kuih apam (my fav) & frozen karipap. So aku x yah la beli kueh utk berbuka this week goring sajo frozen karipap. Jimat & plg penting sodap. Sampai dibandar Raub singgah ke bazaar Ramadan pusing2 tgk2 juadah yg dijual. Teringat entry kat blog TTM yg dia beli popia sedap makcik hidung kembang kat bazar ramadan Raub. So aku pun cari2 tgk2 & at last jumpa jugak gerai yg dimaksudkan tu. Memang popia makcik tu marvelous, kalau x silap dulu dia ada jual dibus stand lama. Selalu jugak beli popia, mee rojak, kuih2 muih & bergedil dia. Gerai makcik tu di bazaar ramadan Raub thn ni senang nak cari kat depan kedai org Pakistan jual tikar . Aku beli air katira untuk berbuka gara2 terpengaruh tgk bulletin utama semalam . Ok setakat ni cerita xtvt this weekend.


See meriahkan makanan iftar aku hari ni . Apam polka dot tu beli dibazar ramadan Raub sedap ada inti blueberry harga 3 singgit sama dgn mini donut tu.


Adious,
Niza (^_*)

2 comments:

  1. pesal eh aku x nampak pun gambo ko sebagai buruh kasar kat dalam ini cerita?? curik tulang la tu.

    herm.....nampak sedap aje apam polkadot tu...

    ReplyDelete
  2. hehe gambo sendiri memang x de , dah jadi mamarazi bz ambik gambo .

    Apam polkadot tu sodap dia letak inti blueberry . Kecik aje dah 3 singgit leh wat duit cam gitu.

    ReplyDelete